Čo sa za pojmom „franšízing“ skrýva?

Je to vlastne spôsob podnikania a predaja tovaru, technológií či služieb pod záštitou nejakej overenej a už existujúcej značky. Za to, že budete môcť ponúkať a predávať tovar či služby, musíte dodržiavať pravidlá firmy či spoločnosti, ktorej franšízu vlastníte. Výhodou je, že nemusíte premýšľať, či bude mať váš tovar úspech a bude oň záujem, pretože sa dá povedať, že franšízové reťazce sú predpokladom úspechu. Odpadá vám starosť aj o vlastnú značku či dodávateľov tovaru, pretože toto všetko vám bude dodávané od vášho franšízora, teda zakladateľa či majiteľa značky.

cedule

Samozrejme, za know-how si budete musieť zaplatiť. Sumy, za ktoré si môžete zakúpiť licenciu na jednotlivé franšízy sa líšia v závislosti od významu a značky, ktorú budete reprezentovať. Tie jednoduchšie a menej známe sú cenovo dostupnejšie, za svetoznáme značky si je treba poriadne priplatiť. Zakúpením licencie sa po dohode s franšízorom môžete odhodlane pustiť do vlastného biznisu s tým, že získate vybavenie, reklamu a potrebný tovar, ktorý budete ponúkať. Hlavnými postavami v tomto podnikaní sú teda:

oblečení

Ø franšízor – vlastník značky a know-how
Ø franšízant – právnická alebo fyzická osoba, ktorá získaním licencie získa právo a s ním aj spojené povinnosti na predaj tovaru, služby či technológie.

bar

V čom všetkom sa dá podnikať prostredníctvom franšízingu?
Medzi najrozšírenejšie a asi aj najznámejšie franšízové spoločnosti patria obchody a prevádzky, ktoré ponúkajú gastronomické služby. Franšízing sa ale rozširuje čoraz viac a v súčasnosti je možné týmto spôsobom podnikať aj v oblasti módy, doplnkov, kozmetiky, zdravého životného štýlu, produktov pre deti, bývania, stavebníctva, krásy, športu, vzdelávania, obchodných a poradenských služieb, ale dokonca i v bankovníctve a financiách. Obzory sú teda veľmi široké a je len na odhodlaní a správnom rozhodnutí jednotlivca či skupiny, čo si vyberie.