Máte logo, silný nápad a plné sklady. Ale značka už patrí niekomu inému

Podnikanie


Áno, takýto je často príbeh neregistrovanej ochrannej známky. Bolo to celé dokonale načasované. Nový produkt, ktorý reagoval na rastúci dopyt. Nadšenie, ktoré sa zdalo byť nekonečné, dokonalé a neuveriteľné. Logo, ktoré zaujalo na prvý pohľad. Prvý marketingový balíček bol nachystaný, webstránka pripravená, balenia pripravené a sklad plný tovaru. A potom to prišlo.

Oznamujeme vám, že používate označenie chránené našou ochrannou známkou. Vyzývame vás, aby ste do 7 dní ukončili jeho používanie, stiahli produkty z predaja a odstránili značenie z verejného priestoru.“

Takýto e-mail nechce dostať žiadny podnikateľ. Ale realita je taká, že presne toto sa môže stať každému, kto podcení právnu ochranu svojej značky. A deje sa to častejšie, než si myslíte.

Logo nie je len dizajn, je to nehmotný majetok

Mnohí podnikatelia investujú stovky eur do vizuálu – najímajú grafikov, platia za dizajn manuály, balenia, weby a merch. Ale zabudnú na to najdôležitejšie – právne si značku zabezpečiť. A tak sa stáva, že niekto iný – hoci aj v úplne inom kúte krajiny – si medzitým podá prihlášku ochrannej známky na rovnaký alebo veľmi podobný názov.

Zákon nerozlišuje, kto logo „vymyslel“ alebo „používal ako prvý“. Platí totiž, že kto si ho zaregistroval ako ochrannú známku skôr, ten k nej má prioritné právo. A ak to neurobíte vy, môže to pokojne urobiť niekto iný a nemusí sa tým dopúšťať žiadneho porušovania zákona.

Aké to má reálne následky?

Možno si myslíte, že v najhoršom prípade len zmeníte názov a pokračujete ďalej. Ale v praxi to vyzerá inak. Môže dôjsť aj k nasledovným, veľmi častým situáciam, kedy musíte:

logo

  • Zastaviť predaj produktu – v čase, keď už ste naskladnili tovar s logom.
  • Prelepiť alebo zničiť etikety a obaly, ktoré ste draho vytlačili.
  • Zmeniť doménu, stratíte SEO, vybudované profily na sociálnych sieťach, zákazníci z dôvodu neistoty začnú odchádzať.
  • Platiť právne služby, ak sa rozhodnete brániť – a aj tak stále môžete prehrať.
  • Strata dôvery – u partnerov, dodávateľov a klientov. Nikto nechce robiť s niekým, kto pôsobí neprofesionálne, a kto si nevie chrániť vlastnú značku.

Celý tento kolobeh dokáže zasiahnuť veľmi hlboko do peňaženky ale aj morálky celej firmy. A pritom sa tomu dá jednoducho predísť.

Registrácia ochrannej známky ako investícia, nie zbytočný výdavok

Ak by ste sa opýtali skúsenejších podnikateľov, väčšina by vám povedala, že registráciu značky riešili až neskôr – a bola to chyba. Často na to doplatili, niekedy len zbytočným stresom, inokedy stratou značky.

Značka je to, čo vás bude ako prvé reprezentovať. Bude na faktúrach, v mysli zákazníka, na produktoch, v reklamách. A bude silnieť – práve preto by mala byť vašim najsilnejším nehmotným majetkom.

Ochranná známka vám poskytne:

  • výhradné právo používať názov/logo v danom segmente,
  • možnosť brániť sa proti kopírovaniu,
  • oporu pri marketingu, expanzii aj rokovaniach s partnermi,
  • dôkaz o tom, že značka patrí vám – nie niekomu inému.

Prečo si značku registrovať hneď?

  • Čas nehrá vo váš prospech. Kým čakáte, niekto môže podať prihlášku pred vami.
  • Neriskujte chyby pri výbere nesprávneho názvu, tried tovarov alebo zameniteľnosť s inými značkami.
  • Nesprávne registrovaná známka je takmer ako žiadna – preto má zmysel nechať si poradiť od odborníka na právo duševného vlastníctva (kde patrí aj autorské právo, ochrana patentov, dizajnov ale aj právo ochranných známok)

Logo, nápad a produkt – to všetko je síce výborný základ, ale ak si značku svojho produktu (alebo firmy) nenecháte oficiálne registrovať, stále nie je celkom vaša. A to sa môže veľmi rýchlo vypomstiť. Ako sa hovorí – kto chráni svoju značku, chráni budúcnosť svojho podnikania.